Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

beste TDI rijders,

 

ben ik de enige die een beetje simpel wordt van alle berichten en maatregels om het dieselverbruik terug dringen of uit te bannen in steden en het liefst landelijk ?

Die van mij is Euronorm 3 uit 2002. 

Ik heb uitgerekend dat die wagen van mij in 16 jaar ruim € 20.000,00 aan wegenbelasting heeft opgebracht,

en nog opbrengt.

Als dank kun je zo nergens meer komen en worden goede auto´s niets meer waard.

 

Oude benzine auto´s zijn de volgende, je zult maar oldtimers hebben.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk moeten we er aan geloven maar kan nog wel jaren tot vele jaren duren.

Heb zelf een golf TDI gehad uit 2000 en ja die mocht hier in Nederland bepaalde steden niet meer in, dus jou 2002 zal er ook aan toe zijn

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat t niet zo'n vaart zal lopen aangezien de schatkist aardig gevuld wordt door ons wagenpark.

Met het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen, loopt de schatkist al heel wat inkomsten mis. Nog zo'n aanpassing zullen de heren in Den Haag niet echt fijn vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan te bedenken dat in de praktijk de meeste hedendaagse diesels nauwelijks schoner zijn dan Euro3...................

Ik heb m'n diesel er verleden jaar ook uitgemikt, het gerommel over diesel uitbanning speelt hier in Noorwegen al wat langer.

Oslo is al een aantal malen verboden gebied geweest enkele dagen voor dieselvoertuigen wegens een veel te hoge stikstofoxyden (NOx) gehalte, en dat is inderdaad heel slecht voor de gezondheid.

Laten we wel wezen, diesel is gewoon smerig.

Ik heb er eigenlijk totaal geen moeite mee dat diesel zachtjes aan verbannen gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat t niet zo'n vaart zal lopen aangezien de schatkist aardig gevuld wordt door ons wagenpark.

Met het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen, loopt de schatkist al heel wat inkomsten mis. Nog zo'n aanpassing zullen de heren in Den Haag niet echt fijn vinden.

Ik twijfel daar toch over. Vraag me af in hoeverre ons “kabinetje” dit kan controleren. Er zijn inmiddels verschillende technieken direct beschikbaar. Zoals elektrisch en waterstof.

Dit jaar gaan er ook al een paar auto merken komen met een redelijke ratio.

En toekomstig krijgen we ijzerstof waar al helemaal geen uitstoot meer aan vast zit en zelf herbruikbaar is. Deze techniek laat echter nog wel een paar jaartjes op zich wachten.

Als we ook kijken naar autonoom rijden waar Nederland het schijnt uitermate geschikt voor is. Denk ik dat na wijziging van wetgeving het balletje hard kan gaan rollen en elektrisch rijden nog meer zal stimuleren. Zelf de parkeergarage inrijden, inparkeren en opladen terwijl jij naar de kapper loopt of boodschappen doet enz. De technieken, materialen, producten worden al in de massa gemaakt. En grote fabrikanten staan klaar om te leveren. Auto’s worden de nieuwe smartphones.

 

Ik heb het idee dat we binnen afzienbare tijd (4-5jaar) een gigantische omslag gaan krijgen. Met de nodige kosten stijging voor diesel (rijders). De Vervuiler betaald. Nog een recessie bv en je kunt erop wachten dat er wat veranderd. Want dan kijken we extra kritisch naar dergelijke “kosten”.

 

Time of The Jetsons is comming.????

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vrouw rijdt al bijna 2 jaar in een Leaf en is er niet meer uit te slaan.

Moet toegeven dat elektriek erg lekker rijdt.......net of je een zwaar geïsoleerde V6 voorin hebt leggen....veel torque en in stilte.

En hij heeft nauwelijks onderhoud nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68

Als ze nu snel met een oplossing komen voor de beperkte actieradius van de huidige wagens, en deze ook nog eens betaalbaar zijn, zou ik best wel willen overwegen om de diesel de deur uit te doen.

Maar bij de meeste wagens is de actieradius ca 300 km en dan moet je geen snelweg nemen of file gaan rijden.

Voor mij zou rond de 600 km (bij 100~120 km p/u) een vereiste zijn.

Meen dat zelfs een Tesla daar nog niet bij in de buurt komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat de grote jongens  "vrachtwagens/ bussen" en eigenlijk ook "vliegtuigen"  diesel stoken. 

Als men diesel gaat verbannen is er financieel idd een issue voor de schatkist...

Bij de Nederlandse krijgsmacht overweegt men om te schakelen van diesel naar kerosine als brandstof. Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.De vroegere Verdelerpomp TDi deden het best goed op kero en/ of slaolie.... (zelf gedaan nl) :mrgreen: 

Mss een idee dat Tankstations kerosine gaan verkopen in de toekomst.  :smile:

Kerosine heeft een energetische waarde die nl vergelijkbaar is met diesel.

 

We gaan t afwachten, voorlopig blijf ik Dieselen zolang het kan, ook financieel natuurlijk...

Just my thoughts 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn gewoon een bende kortzichtige hypocrieten.

Enkele jaren geleden waren 'econetic' diesels goed voor het milieu (in België kregen we hiervoor zelfs een korting van 15% op de factuur!)

Nu zijn ineens diezelfde diesels (zelfs met lage CO2 uitstoot) slecht voor het milieu...

 

Nu zijn ineens elektrische auto's goed voor het milieu, niemand vraagt zich blijkbaar af hoe die elektriciteit gemaakt wordt. Zonder uitstoot? keep on dreaming!

Daarenboven worden de onderdelen voor die batterijen en elektromotoren getransporteerd over grote afstanden (vliegtuig).

Komt daarbij dat men blijkbaar ook niet op lange termijn heeft nagedacht wat men binnen afzienbare tijd gaat doen met al die afgedankte batterijen.

 

Ik ben er bijna zeker van dat binnen enkele jaren deze generatie elektrische auto's zal aanzien als een grote vervuiler... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68

Als ze nu snel met een oplossing komen voor de beperkte actieradius van de huidige wagens, en deze ook nog eens betaalbaar zijn, zou ik best wel willen overwegen om de diesel de deur uit te doen.

Maar bij de meeste wagens is de actieradius ca 300 km en dan moet je geen snelweg nemen of file gaan rijden.

Voor mij zou rond de 600 km (bij 100~120 km p/u) een vereiste zijn.

Meen dat zelfs een Tesla daar nog niet bij in de buurt komt.

Er zijn ook nog "hybrides", ben er zelf ook naar overgestapt.

 

Maar 600km achter elkaar rijden is iets wat ik nooit zou doen, dus met een Tesla zou dat prima gaan.

Tijdens een pauze aan de dieplader. (Veel al GRATIS)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Patrick DS:

 

De CO2 uitstoot is het probleem niet bij diesels, het gaat om de nitro oxyden, NOx, dat is puur gif.

En daar gaat het hele dieselschandaal ook over, die uitstoot is 10, 20, of 40X zo hoog als opgegeven, in stadscentra,s stijgen de NOx niveaus tot grote hoogte wat letterlijk de gezondheid schaad.

Vliegtuigen blazen dat niet direct een stadscentrum is........

Wat niet wil zeggen dat dat ook niet aangepakt moet worden, te beginnen met al die korte vluchten af te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier als beroepsvrachtwagenchauffeur( mooie woord voor scrabble????) ook wel wat over kwijt.

In de 40 jaar dat ik dat ben heb ik wel het nodige zien gebeuren op dat gebied.

Diesel zal er nooit zo snel uitgaan , de reden is namelijk dat vrachtwagens tegenwoordig schoner zijn dan luxe auto's (elektrische en lpg uitgezonderd) , tegenwoordig zijn de milieu normen zeer streng , euro 6/7 is al de norm en daar voldoen de nieuwe aan.

Ten tweede is dat de actieradius van diesel hoger is , er zijn wel vrachtwagens die op LNG rijden bv als distributie voor winkels in de steden. Er zijn ook elektrische vrachtwagens maar de actieradius is niet voldoende over grote afstanden ( lees internationaal).

Dus ze kunnen de milieu normen nog zwaarder maken maar in feite voldoet de huidige auto daar al aan( ( sjoemel diesel uitgezonderd????)

Het is schijnbaar een trend aan het worden met al die milieu zones die werkelijk nergens op slaan!

Men gaat nu uit van bouwjaar en niet hoe schoon je auto is, in het buitenland doen ze dat anders doormiddel van een keuring, en krijg je een sticker met certificaat .

Dus dat het anders kan is duidelijk maar de heren in den haag wil daar niet aan. Schatkist vullen is het enigste waarde mee bezig zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hcaluwe:

 

Dat is nu juist het probleem van alle diesel personenauto's van alle fabrikanten: er is geen enkele diesel personenauto die aan de euro6 norm in de praktijk kan voldoen.

En het frappante is dat VAG euro6 auto's over het algemeen de minste uitstoot van NOx in de praktijk hebben........

 

Vrachtwagens hebben een grotere motor met een heel beperkt toerengebied, die zijn makkelijker schoon te krijgen dan de snel lopende auto diesels.

Die halen de euro6 norm over het algemeen in de praktijk ook.

 

Maar ook de vrachtwagens gaan aan de accu de komende jaren, wat dat betreft is een e motor heel geschikt in vrachtwagens met max. torque vanaf 0 rpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel dat NOx verhaal is gewoon weer een nieuw bangmaak dingetje wat nu 'opeens' een hot issue is.

Een nieuwe stok om automobilisten te slaan.

Voordat het dieselschandaal in USA uitbrak had nagenoeg nog niemand ooit van NOx gehoord, en werd destijds CO2 als zowat een giftig gas opgehemeld.

 

In Rotterdam mogen geen oudere diesels meer de stad in, maar een containerschip dat per dag een zelfde hoeveelheid NOx uitbraakt als 100.000 dieselauto's in 1 jaar, wordt verder niet over gesproken. En er meren heel wat van die schepen aan per dag. (nog even afgezien van het feit dat ze daarnaast ook nog eens chemisch afval aan het verbranden zijn bron: https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/december/beerput-nederland.html )

Zo'n klein Koreaans eco gebakje heeft al meer NOx op zijn geweten dan wat een TDI in zijn hele economische levensduur kan uitstoten.

Maar nee, diesel is 'vies', het stinkt (dankzij de DPF en biologische bijmengingen), dus moet het maar verbannen worden. Totdat er straks een diesel 'overschot' ontstaat (diesel is een bijproduct van benzine raffinage), kunnen ze dat weer goedkoop opstoken in energiecentrales om EV's ervan te kunnen laden  :bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mich76:

 

Zeeschepen komen de Rotterdamse haven niet in met draaiende hoofd motor.

Dat wil niet zeggen dat aan scheepsuitstoot niets aan moet gebeuren, en dat gebeurt ook al, maar het "jullie doen het ook dus dan hoef ik ook niets te doen" mentaliteit schiet niet echt op.

 

Maar die NOx uitgestoten door auto's in de binnenstad adem je direct in.

En NOx is geen bangmakerij, het is puur gif waar je ziek van kunt raken.

 

En als er heel EV's zijn heb je maar weinig brandstoffen meer nodig, heb je ruim voldoende stroom om die accu's te laden............zie linkje hier onder hoeveel energie het kost om brandstoffen te produceren.

 

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, laten we dan allemaal morgen elektrisch gaan rijden. Hangen we hem allemaal rond dezelfde tijd aan het stroom als we thuiskomen van ons werk en gaan we duimen of ons netwerk dat überhaupt gaat trekken :P

Waar baseer je dat op?

Of alleen maar onderbuikgevoelens?

 

Ook het netwerk zal gaan veranderen en de EV zal een belangrijk onderdeel van gaan worden.

Al die miljoenen EV's die aan de paal staan kunnen perfect pieken in het net opvangen.....het smartgrid.

Stel je voor: 1 miljoen EV's die per stuk 2kWh terug het net in sluizen, dat is 2 miljoen kWh.....en zelf zal je er bijna niks van merken met 60 tot 100 kW accu in je auto.

De nieuwe Leaf is er al mee uitgerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de aanschaf had ik al het idee dat dit wel eens mijn laatste diesel zou kunnen zijn. Die van mij is toevallig euro6. Over een jaar of 5 ziet de markt er heel anders uit. Er zullen veel meer electrische auto's beschikbaar zijn en verder heeft VW vorig jaar al aangekondigd te stoppen met het verder doorontwikkelen van kleine dieselmotoren omdat het ondoenlijk is geworden om die aan de nieuwe euro norm te laten voldoen.

 

Dus ja, het einde van het dieseltijdperk zit er aan te komen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik er wel eens over denk om voordat het zo ver is tenminste nog in een Passat BiTDI rondgereden te hebben. Dan wordt dat mijn laatste diesel: Go out with a bang!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt verbannen gaat worden, of niet meer betaalbaar Is of bepaalde zonnes niet meer in mag bouw ik m'n diesel om naar benzine!

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mich76:

 

Zeeschepen komen de Rotterdamse haven niet in met draaiende hoofd motor.

Dat wil niet zeggen dat aan scheepsuitstoot niets aan moet gebeuren, en dat gebeurt ook al, maar het "jullie doen het ook dus dan hoef ik ook niets te doen" mentaliteit schiet niet echt op.

 

Maar die NOx uitgestoten door auto's in de binnenstad adem je direct in.

En NOx is geen bangmakerij, het is puur gif waar je ziek van kunt raken.

 

En als er heel EV's zijn heb je maar weinig brandstoffen meer nodig, heb je ruim voldoende stroom om die accu's te laden............zie linkje hier onder hoeveel energie het kost om brandstoffen te produceren.

 

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

 

Er vaart anders toch genoeg dagelijks onder de bruggen door, nog afgezien van de grote cruiseschepen die in hartje Rotterdam aanmeren.

De jullie doen het ook niet, dus wij ook niet mentaliteit vind ik hier heel erg mank. Schepen draaien op zware stookolie aangemengd met chemisch afval, puur om de chemie lobby te spekken. En dan worden wel tienduizenden diesel eigenaren aangepakt, terwijl men een groter resultaat kan bereiken door te voor zorgen dat schepen 1. schonere brandstof krijgen of 2. niet meer dwars door Rotterdam varen.

 

Ik blijf het bangmakerij noemen, de effecten van NOx moeten nog steeds unaniem vast gesteld worden door de wetenschap, enkel wat links bevooroordeelde clubjes hebben hier pseudo wetenschappelijke resultaten over gepubliceerd.

En zo gaat dat met heel veel 'onderzoeken', belangenclubjes (links of rechts) koopt gewoon een onderzoek met gewenst eindrapport.

Ik kan me ook thans niet herinneren dat men in de jaren 70/80/90 mensen spontaan dood op de grond vielen omdat er een Euro0 diesel voorbij kwam rijden (en er reden toen al genoeg diesels rond)

 

Dat Youtube filmpje is bekend, en al over het hele internet ontelbare keren debunked. Mooi voorbeeld van pseudo wetenschap, hier en naar wat nummertjes overnemen van andere pseudo's, vooral geen bronnen noemen, hier dan daar nog wat statische data bij verzinnen, en voila, een conclusie uit trekken.

Vervolgens neemt een ander clubje die info weer over, en zo houd de groene lobby zichzelf in stand.

 

 

Waar baseer je dat op?

Of alleen maar onderbuikgevoelens?

 

Ook het netwerk zal gaan veranderen en de EV zal een belangrijk onderdeel van gaan worden.

Al die miljoenen EV's die aan de paal staan kunnen perfect pieken in het net opvangen.....het smartgrid.

Stel je voor: 1 miljoen EV's die per stuk 2kWh terug het net in sluizen, dat is 2 miljoen kWh.....en zelf zal je er bijna niks van merken met 60 tot 100 kW accu in je auto.

De nieuwe Leaf is er al mee uitgerust.

 

Nederland, of in iedergeval grote delen van de Randstad is niet geschikt voor volledig EV rijden. Naast dat het ontbreekt aan deze elektro infrastructuur, hebben we lange na niet voldoende capaciteit om zoveel energie überhaupt te leveren over het stroomnetwerk.

En dan heb ik het nog niet over de parkeerplaatsen. Iedere EV heeft een laadplek nodig, waar gaan deze vandaan komen ? Er zijn al niet eens genoeg plaatsen voor ICE's, laat staan voor EV.

Ik werk onregelmatig, dus vaak laat thuis. Regelmatig moet ik dan ook mijn auto zo'n 3 straten verderop zetten, er zijn simpelweg niet genoeg parkeerplaatsen. Maar die flexibiliteit heb ik wel, wat als ik een EV heb, en alle laadplaatsen zijn vol? Hoe moet ik de volgende dag nog naar mijn werk komen als mijn accu bijna leeg is ? (Ik heb 200+km woonwerk)

En jah, er zijn hier 2 EV laadplaatsen gemaakt, waren eerst altijd bezet door een stel Prius'en die dat handig misbruikte als privé-parkeerplaats. En toen kwam er Leaf bij, inclusief de nodige (soms heftige) straat ruzies, want niemand van de Prius'en was ook maar van plan om 's avonds de auto 3 straten verder weg te zetten, omdat de Leaf moet laden.

Maar intussen is dat prima opgelost. Beide Pruis hebben het einde van het leasecontract gehaald, eigenaren rijden weer in een Audi TDI, de Leaf had zijn laad plek, de 2e EV plaats is door de gemeente weer 'opgeruimd'.

Hierna is blijkbaar ingevoerd dat je voortaan ook voor je plaats moet betalen, al laad je niets op, dus intussen is de Leaf ook weer ingeruild voor iets anders, en hebben we nog steeds standaard 1 lege plaats waar nooit meer een EV/PHEV op te zien is.

 

EV is een leuke tussenstap, maar uiteindelijk is waterstof de toekomst.

Zodra het Nederlandse http://www.h2-fuel.nl zijn beweringen in de praktijk kan brengen, is het gedaan met de EV en de dino-sap motoren.

aangepast door Mich76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mich76:

 

Het is mij duidelijk dat jij alleen maar in problemen denkt, niet in oplossingen.

De transitie zal ook niet in 1 dag en nacht gebeuren en zal de laad infra inderdaad uitgebreid moeten worden.

Is allemaal niet zo moeilijk, is reeds bestaande goedkope technologie.

In bijvoorbeeld Oslo kan het wel, straten vol met laadpaaltjes, parkeer garages waar EV eigenaren in de nacht gratis kunnen parkeren en hun auto op kunnen laden tegen een normaal tarief.

En daar vliegen de stoppen er ook niet uit...........

Als er iets makkelijk te transporteren is dan is het elektriciteit wel, heel simpel door een kabeltje.

 

NOx is een puur gif, daar is wetenschappelijk niets aan te bewijzen.

Adem je daar hoge concentraties van in, dan wordt je ziek, heeft niets met vage onderzoekjes te maken of politieke kleur.

 

En als je je al zorgen maakt of het stroomnet het allemaal aankan dan gaat waterstof het helemaal niet worden.

Als je waterstof gaat gebruiken om auto's voort te bewegen heb je daar 3 tot 4 keer zoveel energie voor nodig om de zelfde afstand af te leggen als met een EV.

Dan hoef ik verder niets uit te leggen denk ik.

Ga je waterstof produceren dmv stoom en aardgas zoals nu de meeste waterstof gemaakt wordt, dan schieten we er nog niets mee op en ben je nog steeds enorme hoeveelheden CO2 aan het produceren.

Waterstof voor personenauto's is trekken aan een dood paard.

1 vulpunt kost 2 miljoen euro, 2 miljoen!

Wie zal daar in gaan investeren om het land vol te zetten met vulpunten van 2 miljoen euro per stuk?

En goedkoper zal dat nooit worden, om waterstof, wat een heel agressief goedje is, onder 700 bar druk te krijgen is hele dure technologie voor nodig.

Heel wat anders dan bijvoorbeeld LPG waar het vaak mee vergeleken wordt. 

Heeft er net 1 voor je getankt, sta je een half uur te wachten voor het systeem voldoende waterstofgas onder druk (700bar) heeft gebracht om jou tankje te vullen.

 

Enig idee hoeveel stroom het kost om olie te raffineren tot benzine en diesel? (en dan laten we het boren, transporteren met die vieze tankers naar Pernis en de logistiek naar de tankstations nog even buiten beschouwing)

 

 

 

Maar ik herken je argumentatie over deze zaken, voor ik mij er echt in verdiept had dacht ik er ook ongeveer zo over.  :wink:

Maar als we niets doen gaat het echt fout en dan zal je binnen afzienbare tijd 200km landinwaarts moeten verhuizen of een duikboot moeten kopen om thuis te komen.

Dat is de realiteit.  :sad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden