Ga naar inhoud
  • 0

EGR en de nood om dit te laten wegschrijven bij tuner


conso79

Vraag

Goeiemorgen collega's,

 

ik ga me zo dadelijk ook even voorstellen in het daartoe voorziene item, ik had een kleine vraag mbt de EGR en het wegschrijven hiervan.

 

Betreft Passat 2.0 tdi (non-dpf) 100kw van 2007. Ik heb de EGR proper gemaakt, na 337.000km vond ik deze verrassend goed uitzien, absoluut niet zoals bij mn golf 4 tdi met 290.000km, waarbij echt alles volgekoekt was. Na het proper maken heb ik een vol plaatje geplaatst en inderdaad, na enkele km's ging het geel motorlampje branden in het dashboard.

 

Mijn vraag is de volgende: als je naar de tuner gaat om de egr weg te schrijven, heeft dit eigenlijk enkel als gevolg dat dit lampje niet meer gaat branden? Want de auto gaat nog steeds als de brandweer, geen noodloop dus. Het enige is het lampje en de foutmelding in vcds, waar ik in principe perfect mee kan leven. Of doet de tuner nog andere zaken die goed zijn? Kan de auto nu nog in noodloop gaan? Want dat wil ik natuurlijk vermijden.

 

Ik vraag dit niet om economische redenen (kost 100 euro bij vagtechniek denk ik) maar ik vind dergelijke zaken nogal definitief. Mocht er na het wegschrijven door de tuner toch iets mislopen dan kan je er zelf niks aan veranderen, nu zou ik gewoon het plaatje kunnen verwijderen, foutmeldingen wissen en klaar.

 

Hartelijk dank voor jullie advies!

aangepast door conso79
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

We hebben hem inderdaad nieuw gekocht en heeft nooit een tuner gezien. Uitschakelen is niet gebeurd want krijg nu sinds het plaatje de foutmelding en de motor draait een stuk mooier en rustiger vind ik persoonlijk.

 

Fappie, doet het wegschrijven dan nog iets meer dan de foutmelding weghalen? Want vervuilen kan het nu al niet meer door de volle plaat.

aangepast door conso79
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Al eens aan gedacht om niet alleen de EGR te laten wegschrijven bij Vag-techniek, maar om hem daar ook te laten tunen? Dan krijg je echt een hele andere auto terug, en wil je hem nog eens 10 jaar houden! Ik zou het wel weten.......

 

Oh, en geen dank voor het meedenken :-)

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We hebben hem inderdaad nieuw gekocht en heeft nooit een tuner gezien. Uitschakelen is niet gebeurd want krijg nu sinds het plaatje de foutmelding en de motor draait een stuk mooier en rustiger vind ik persoonlijk.

 

Fappie, doet het wegschrijven dan nog iets meer dan de foutmelding weghalen? Want vervuilen kan het nu al niet meer door de volle plaat.

Net als wat Reinier zegt, het doet zeker wat in combinatie met een tuning van de Passat.

Je krijgt een hele andere auto er voor terug

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de egr volledig laten weg schrijven bij vagtechniek de egr klep heb ik verwijderd en een egr adapter van darkside geplaatst ook heb ik de egr koeler verwijderd. Toevallig afgelopen weekend alles los gehad ivm nieuwe pakkingen. Er was geen roet of kool te ontdekken op de adapter en gasklep huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fout lag bij de stekker van de EGR (links). Wel vreemd omdat ik ervan uitging dat de EGR volledig werd weggeschreven, dus een EGR-stekker die geen goed contact geeft zou mijns inziens geen foutmelding meer mogen geven. Hoe verwijderen mensen anders hun volledige EGR-systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zoals ik zeg. De fout komt niet meer naar voren. Bij EGR klep is wel te benaderen en wekt zo ook geen argwaan bij controle.

dat kan bij nieuwere ecu's/motoren, niet altijd bij oudere motoren. EN als je een storing hebt erin, bijv te veel of te weinig flow zul je een fout blijven houden op de readiness test

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden