Ga naar inhoud
  • 0

Ongelijk afgesleten remblokken achterzijde 3C


Heatsink

Vraag

Hoi allemaal! Ik heb een vraagje.

 

Ivm de APK heb ik de remblokken aan de achterzijde vervangen (dank @@Vdub voor het PDFje in de knowledge base!)

 

Ik heb de auto maart dit jaar met gekocht met km stand 179.714 (momenteel is dat 186.240) De gehele onderhoudshistorie lijkt ogenschijnlijk compleet maar de remblokken zijn op papier nog nooit vervangen. Dit zal vast niet het geval zijn en er zaten tot deze middag Ferodo 24483 remblokken erop. Vreemd genoeg lijken dit stelletje van vier blokjes op de Daltons en zijn ze allemaal stomweg ongelijk afgesleten. De voorzijde lijkt overigens vrij recent vervangen te zijn. 

 

Even wat feiten:

 

- Remblokken vervangen mbv VCDS

- Remschijf linkersachter ziet er roestig uit (aan deze kant zaten de meest versleten blokjes met het meest platte blokje aan de buitenzijde)

- Beide remzuigers gaan soepel in en uit en nergens tekenen van lekkages

- Remzuigers zijn met een terugdraaiset terug geduwd zonder te draaien

- Remblokgeleiders zagen er netjes uit (uiteraard vuil)

 

Ik heb alles schoongemaakt, de bekende schuurtjes in de behuizing van de handrem motoren dicht gekit daar beide motortjes nog prima functioneren en dit ook zo wil houden en daarna een rondje gaan rijden. De auto remt prima en heb niet de indruk dat er iets bijzonder ermee aan de hand is. 

 

Nu wil ik niet vooruit lopen op de zaken maar het zou fijn zijn als dit niet nogmaals gebeurd. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit euvel en waar kan ikzelf de komende tijd op letten?

 

p.s. het uploaden lijkt niet te werken (server update??) Dus bij deze een Google Drive link: https://drive.google.com/drive/folders/0BysuaBPUKLNuMEV5WFlRbDhCb3c?usp=sharing

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

@@Nitro68, ik heb inderdaad de schroeven op de geleidepennen beide los gehad om de klauw te verwijderen. Ik meende dat je bedoelde of ik de pennen op hun beurt ook uit hun behuizing had gehaald. Dat laatste is namelijk niet het geval.

 

Ik ben net terug van de APK en heb rond de 50% rem verschil achter. APK meester heeft zowel de elektrische handrem als ook de voetrem getest op de rembank. Beide hebben ongeveer hetzelfde rem verschil. 

 

De remschijf rechts achter heeft roestige putjes waarvan ik dacht dat dit wel weg zou slijten met nieuwe blokjes. Dit is niet het geval. Rem loopt overigens niet aan. Hij legde uit dat het mogelijk is dat deze schijf heet is geworden (en daardoor ook de remblokjes aan deze zijde op waren) en zodoende de hardheid van het metaal is veranderd ten opzichte van de linkerkant. Zijn advies was eerst te controleren of de remklauw vrij loopt en de geleidepennen. Daar dit allemaal het geval is was zijn advies om de remschijf te vervangen. Ik heb nu 2 stuks Brembo schijfremmen besteld en verwacht deze morgen te ontvangen.

 

Overigens, ik heb Vdub z'n PDF gevolgd voor het vervangen van de blokken. Nu ik de schijven ook moet vervangen moet de remklauwhouder eraf. In z'n PDF wordt aangegeven dat daarvoor veeltanddop M14 nodig is. Op realoem.me wordt gesproken over M12. Zelf heb ik de indruk dat dit ook een M12 is. Kan iemand dit bevestigen?

 

http://www.realoem.me/Volkswagen/RDW/PA/2006/460/R/6/615/615070#10

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het vervangen van de remschijven heeft het remverschil flink doen terugnemen. Van +50% naar ~25%. Waarschijnlijk omdat de remschijven er nog geen 24 uur op zaten en er amper mee is gereden.

Mijn inschattingsvermogen is blijkbaar belabberd. Het gaat inderdaad om een M14 veeltand bout. Vreemd dat zowel ETKA als realoem.me aangeeft dat het hier om een M12x1.5x70 bout zou gaan. Enfin, ik heb een set gekocht waarin verschillende maten zitten waaronder M12 als ook M14. 

Over een maand ga ik opnieuw bij het APK station langs om mn achterremmen te testen. Hikt dit verschil opnieuw tegen de 30%, dan zal ik vanaf dat punt verder gaan kijken wat te doen met de achterremmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden