Ga naar inhoud
  • 0

Bp Ultimate en evt. Additieven goed voor 2.0TDI?


PassatCBAC

Vraag

Hola people,

 

Als er iets is waar ik genoeg over heb gelezen, is het hoe f*ck%d up de Bosch brandstofpomp is. Een aantal zaken liggen hier ten grondslagen:

- Slechte brandstof

- Water door condens

- Benzine tanken ipv diesel

Uiteindelijk komt het erop neer dat het beestje echt goede smering nodig heeft en anders loopt het in de soep met de gehele halve technische-armageddon tot gevolg. Gelukkigggg hebben we alle emissie regels; want goed voor milieu dus extra bio prut in de diesel en de boel smeert niet meer zo lekker als de zwavel rijke zelfontbrandende stookmiddel van vroegah... Gelukkig zijn de bomen er blij mee.

 

Maar goed; dit heb ik geconcludeerd uit research her en der en nadat ik een officiële onderzoeksrapport heb gelezen van de Trump kiezers aan de andere kant van de oceaan.

 

Nu beginnen mijn hersenen te malen en vraag ik mij af of ik er goed aan doe als ik regelmatig/altijd BP Ultimate zou gaan tanken. Hebben jullie hier ervaringen mee? Wat zijn deze ervaringen?

 

Daarnaast heb ik dezelfde vragen omtrent additieven zoals een Forte.

 

Ben met name benieuwd of het (BPU & additieven) de boel echt beter smeert en of het eventuele condens minimaliseert/elimineert.

 

Ben sowieso van plan morgen eens mijn (iets minder dan een kwart) tank af te vullen met BP Ultimate. Tenzij iemand mij hier opeens gaat vertellen dat dat spul net zo goed smeert als schuurpapier met mosterdsaus.

aangepast door PassatCBAC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan niet spreken over betere smering, of langere levensduur van je brandstof pomp.

 

Echter tank ik (waar mogelijk) altijd BP Ultimate Diesel, omdat mijn auto daar merkbaar het fijnste op loopt.

Heb ook wel eens veelvoudig VPower en Totall Excellium getest, waarbij VPower eigenlijk voor mij het geringste effect had.

Mijn ervaringen zijn dus het beste met BP.

Veel minder roet bij flink doortrekken (heb geen DPF meer), sowieso soepeler doortrekken, en ik doe ongeveer 100km meer op 1 tank.

Soms denk ik dat het tussen mijn oren zit, maar onlangs had mijn vrouw de auto eens afgetakt bij een Tango, zonder dat ik dat wist. En dat was meteen goed te merken, dat ik 'r zelfs belde om te vragen of ze niet perrongeluk eerst wat benzine erin gegooid had ;)

Mijn vorige 3C (CBAB) met volgens mij intussen rond de 375k op de teller, voornamelijk Ultimate, nooit iets gehad aan de brandstofpomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan niet spreken over betere smering, of langere levensduur van je brandstof pomp.

 

Echter tank ik (waar mogelijk) altijd BP Ultimate Diesel, omdat mijn auto daar merkbaar het fijnste op loopt.

Heb ook wel eens veelvoudig VPower en Totall Excellium getest, waarbij VPower eigenlijk voor mij het geringste effect had.

Mijn ervaringen zijn dus het beste met BP.

Veel minder roet bij flink doortrekken (heb geen DPF meer), sowieso soepeler doortrekken, en ik doe ongeveer 100km meer op 1 tank.

Soms denk ik dat het tussen mijn oren zit, maar onlangs had mijn vrouw de auto eens afgetakt bij een Tango, zonder dat ik dat wist. En dat was meteen goed te merken, dat ik 'r zelfs belde om te vragen of ze niet perrongeluk eerst wat benzine erin gegooid had ;)

Mijn vorige 3C (CBAB) met volgens mij intussen rond de 375k op de teller, voornamelijk Ultimate, nooit iets gehad aan de brandstofpomp.

Klinkt goed! Ben zelf zo'n overgevoelige type die elke oneffenheid in mijn motor en auto merkt. Maar merk daarmee ook de positieve dingen. Het is dus in ieder geval het proberen waard. Je betaalt er wel meer voor, maar als ik zo kijk verdien je het terug met de extra kilometers op een tank. Moet ik alleen narekenen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank het ook altijd, maar dat komt voornamelijk omdat deze BP het goedkoopste tankstation is in arnhem:)

 

 

Gr Edwin.

Ben volgende week in Arnhem, dus wellicht eens opzoeken haha. Merk je zelf enige verschil met het gebruik van de brandstof?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zijn idd niet de leukste reparaties aan de auto's.

Er wordt ook gesproken om 2-takt olie toe te voegen voor extra smering van de pomp. Daarbij is het belangrijk dat af en toe het brandstoffilter eens wordt nagekeken op fijn alu slijpsel.

 

Oja, de dealer gooit het op slechte brandstof of benzine getankt, maar lees ook veel verhalen over een matige kwaliteit van de pomp zelf. Goede brandstof kan iig geen kwaad maar of de pomp hierdoor werkelijk geen problemen krijgt, durf ik niet te zeggen.

aangepast door Fopperr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zijn idd niet de leukste reparaties aan de auto's.

Er wordt ook gesproken om 2-takt olie toe te voegen voor extra smering van de pomp. Daarbij is het belangrijk dat af en toe het brandstoffilter eens wordt nagekeken op fijn alu slijpsel.

 

Oja, de dealer gooit het op slechte brandstof of benzine getankt, maar lees ook veel verhalen over een matige kwaliteit van de pomp zelf. Goede brandstof kan iig geen kwaad maar of de pomp hierdoor werkelijk geen problemen krijgt, durf ik niet te zeggen.

Ja dat wil ik ook doen. Zaterdag geprobeerd, maar het deksel zat zo stevig vast... Uiteindelijk mijn vel op mijn knokkel op 1 of andere manier doen verdwijnen en toen was ik er klaar mee voor de dag . Met name eigenlijk omdat ik mij bedacht dat ik wel eens lucht het systeem in kan jagen en ik geen diesel bij de hand had om het af te toppen...

 

Hoe ik er echter over denk: zie ik slijpsel in mijn filter, dan ben ik er al en heeft het kwaad zijn werk al gedaan. Maar ik moet zeggen dat ik dit niet verwacht. De auto rijdt soepel. Er was 1 moment dat hij begon erg licht begon te schokken tijdens het regenereren in zijn 4 met 60km/u. Dit had ik echter ook bij mijn Audi en het is daarnaast niet meer voorgevallen dus heb het voor nu daarbij gelaten.

 

Toevoeging op de kwaliteit van de pomp: eens! De pompen blijken zo gebouwd te zijn dat een minimale afwijking funest is. Het is zo precies ontworpen waardoor het zo gevoel is voor mindere smering etc. Ik denk dat water en dergelijke niet direct de oorzaken zijn, maar de manier waarop de pomp is ontworpen waardoor het dusdanig gevoelig is voor mindere smering dat het funest kan zijn. En natuurlijk dat de pomp op de toeren van de motor loopt.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

aangepast door PassatCBAC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet wel eerst de schroefjes losdraaien he????????

 

Maar idd, het een versterkt het andere. Laat maar even weten wat de uitkomst is!

 

Bij mij liep de auto overigens op 3 cilinders dus de pomp was edht kapot

 

@@Vinniepilon heeft ook preventief de pomp vervangen. Slimme man, die Vincent????

Haha zou ik dat misschien vergeten zijn??

 

Ja zal morgen de boel volgooien en kijken of ik significante verschil kan merken. Ben wel benieuwd, ook naar het verbruik.

 

Wat betreft de pomp hoop ik dat ik bij de club mag horen van de mensen die dit nooit hebben hoeven meemaken (afkloppen).

 

Ben overigens nog altijd benieuwd naar mensen die ervaring hebben met een reinigende additief.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik overigens zelf zo kon sleutelen, had ik de pomp ook preventief vervangen. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat de pompen eerder door de opstapeling aan issues overlijdt dan door reguliere slijtage.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank tegenwoordig de brandstof van Total en dan de dure, heb wel,het idee dat ie soepeler draait, maar kan ook gewoon het gevoel zijn. Of het helpt tijd zal het leren.

 

Zo'n pomp loopt niet zomaar stuk, is denk een kwestie van op tijd onderhoud, het filter vervangen, goede kwaliteit brandstof te tanken en een dosis geluk. Heb helaas de pomp niet uitelkaar kunnen halen om te zien hoe erg deze versleten was. Bij mij gaat elke 30.000 er een nieuw filter in, misschien overdreven volgens de geleerde, maar de kosten zijn het niet.

 

En het deksel kan heel vastzitten, er zitten uitsparingen in, voorzichtig met een schroevendraaier op meerdere punten hem VOORZICHTIG omhoog drukken. En niet tussen de vlakken delen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een vriend van me heeft een universeel garage met een heel groot klantenbestand.

Bij hem ben ik ook geweest omdat ik vijzel in mijn filter heb.

Hij zij tegen mij "als ik bij elke Audi/Skoda/VW na het zien van het filter met vijzel de pomp moeten vervangen, dan zou ik het bij bijna bij elke jaarbeurt moeten doen.

Het komt gewoon heel veel voor.

Bijna elk filter heeft er wel iets er in zitten. (Motor met hogedrukpomp)

 

Voor de rest rijd de bp brandstof prima, geen klachten.

 

 

Gr Edwin.

aangepast door wallyxr7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee of het ook daadwerkelijk helpt, maar eens per kwartaal gooi ik bij een tankbeurt ook meteen 2 flesjes van Wynn's in mijn tank, de Diesel Injector cleaner en de Diesel plus treatment.

Schijnt de pomp ook te smeren, maar ik gebruik het voornamelijk om de boel (tank, leidingen, pomp, injectors en turbo) een beetje schoon te houden.

Met die 2 flesjes samen in een tank, heb je overigens ook een goed merkbaar vermogen verschil, lijkt wel alsof er zo even een paar PK's bijkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga dan binnenkort eens die Wynns proberen. Als ik het zo hoor kan het ook geen kwaad. Hopelijk krijg ik geen spijt van deze uitspraak haha.

 

Ik heb trouwens BP Ultimate getankt en om eerlijk te zijn merk ik de eerste 100km in ieder geval geen mallemoer. Dan maar het idee tussen de oren dat de boel wordt schoon gemaakt haha. Misschien merk ik er later wel wat van ofzo.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank tegenwoordig de brandstof van Total en dan de dure, heb wel,het idee dat ie soepeler draait, maar kan ook gewoon het gevoel zijn. Of het helpt tijd zal het leren.

 

Zo'n pomp loopt niet zomaar stuk, is denk een kwestie van op tijd onderhoud, het filter vervangen, goede kwaliteit brandstof te tanken en een dosis geluk. Heb helaas de pomp niet uitelkaar kunnen halen om te zien hoe erg deze versleten was. Bij mij gaat elke 30.000 er een nieuw filter in, misschien overdreven volgens de geleerde, maar de kosten zijn het niet.

 

En het deksel kan heel vastzitten, er zitten uitsparingen in, voorzichtig met een schroevendraaier op meerdere punten hem VOORZICHTIG omhoog drukken. En niet tussen de vlakken delen!!

Dat had ik inderdaad ook in gedachten: om de 30k de brandstof filter vervangen. Voor de kosten hoef ik het niet te laten. Snap trouwens niet wat je bedoelt met niet de vlakken delen haha.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was afgelopen zaterdag bij Jos (JB) en daar sprak ik een monteur die ook het probleem heeft gehad met zijn cbab blokje, pomp stuk.

Hij heeft er toen een pomp van een Golf GTD commonrail ingehangen, deze schijnen vernieuwd te zijn en geen problemen te leveren.

En als ik mij niet vergis! moet dit hem zijn...hij had het over xxxxxxx55d aan het einde.

Als ik Google, dan kom ik deze pomp tegen. 04L130755d

aangepast door Speedyace
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was afgelopen zaterdag bij Jos (JB) en daar sprak ik een monteur die ook het probleem heeft gehad met zijn cbab blokje, pomp stuk.

Hij heeft er toen een pomp van een Golf GTD commonrail ingehangen, deze schijnen vernieuwd te zijn en geen problemen te leveren.

En als ik mij niet vergis! moet dit hem zijn...hij had het over xxxxxxx55d aan het einde.

Als ik Google, dan kom ik deze pomp tegen. 04L130755d

Dat is een hele interessante. Ik ben ook benieuwd of dit ook echt zo is trouwens. Ik lees dat ook de nieuwere modellen willen falen. Naar mijn weten heeft het te maken met het ontwerp waarbij de pomp nog altijd draait op de toeren van de motor. Weet niet zeker of ze dat erin hebben gehouden, als ik kijk naar hoe de pomp eruit ziet zal het niet veel schelen met wat ze in mijn auto hebben gebruikt.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was afgelopen zaterdag bij Jos (JB) en daar sprak ik een monteur die ook het probleem heeft gehad met zijn cbab blokje, pomp stuk.

Hij heeft er toen een pomp van een Golf GTD commonrail ingehangen, deze schijnen vernieuwd te zijn en geen problemen te leveren.

En als ik mij niet vergis! moet dit hem zijn...hij had het over xxxxxxx55d aan het einde.

Als ik Google, dan kom ik deze pomp tegen. 04L130755d

Bosch CP4.1 heb je en je hebt Bosch CP4.2. De laatste heeft als het goed is2 koppen. Ik had verwacht dat deze ook gebruikt zou worden in de nieuwe modellen Volkswagen. Maar op onderdeelnummer zie ik een pomp die vrijwel identiek is op die van mij. Ik zei dan wel dat ze gebruikt worden in 2015 en 2016 TDI's.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@PassatCBAC het deksel zit met een oring afgesloten. En de vlakken delen zitten aan de rand en daar niet gaan wrikken. Alleen in de uitsparingen. Voorzichtig met een schroevendraaier.

Duidelijk. Dat deed ik inderdaad ook, maar halverwege toch besloten het achterwege te laten gezien het ontluchten. Deksel was er op dat moment nog niet af geweest.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat wist ik dus niet zeker! Ik dacht straks haal ik dat ding open en dat ik alleen daarvoor een VCDS nodig zal hebben na afloop. Maar goed om te weten, dan zal ik hem dit weekend toch openen. Wil toch alleen checken naar metaalstukken.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu ook Wynns toegevoegd, diesel clean power 3 dacht ik. Prima spul! Merk nu dat de auto wel ietsjes soepeler is. Moet zeggen dat het geen wereld van verschil is, maar de auto heeft dan ook maar 151.000 op zitten. Kan mij voorstellen dat als ik dit gebruikt had bij mijn vorige A3 Sportback ik het verschil aanzienlijk zou merken! Nu merk ik dat als ik het gas los laat en weer gas geef de auto dat ietsjes soepeler doet dan normaal. Ik weet door mijn A3 dat ik dat pas echt helemaal soepel krijg als de roetfilter eruit wordt gesloopt. Maar goed, ik stoor me er niet echt aan.

 

Blijf nu even het verbruik monitoren nu er een combi is van BP Ultimate en een additief. Hierin verwacht ik geen significante verschil te zien.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden