Ga naar inhoud
  • 0

Lekstroom 3c 2006


killerbean

Vraag

Was ik weer is.

 

Passat rijd nog steeds als een trein, maar.....

Gister was mijn accu leeg, 2,4 volt kwam er nog uit.

Historie:

 

- Accu & autoradio 5 maanden geleden vernieuwd. Accu 62ah. De oude was 44ah.

Sindsdien niets meer aan veranderd. En ook geen problemen gehad.

 

Afgelopen zaterdag heb ik wat gipsplaten gehaald en heb ik de achterbank neergeklapt. Auto thuis neergezet en maandag wilde ik om ongeveer 1 uur weer weg.

De auto heeft ongeveer 72 uur stilgestaan. Hierop was de accu dus leeg.

De oude accu had ik nog, dus die opgeladen en erin gedaan. Die oude was overigens nog niet helemaal 'op'.

 

Gister avond nog een stukje gereden, Spanning op de accu gemeten, 12,2 volt.

Vanmorgen spanning gemeten 11,8 volt

De 5 maanden oude accu ook weer opgeladen en laten testen bij de garage, hun meetapp gaf ' ok'  aan.

 

Vervolgens multimeter gepakt, en deze tussen de min pool gezet. Dus min pool vanaf accu aan de ene multimeter kabel, en de autokabel aan de andere multimeterkabel.

Ik heb de multimeter op de 10A stand en meet 0,83. als ik de multimeter verdraai naar 200mA stand meet ik 8,3.

Snelle rekensom, 0,8 x 72 uur = 57,6a. Kan dan dus kloppen dat mijn 62a accu volledig leeg is getrokken.

 

Niet zo mooi, want nu moet ik dus gaan uitvogelen waar de storing zit.

Volgende dingen al gedaan zonder resultaat:

 

- Alle deuren en klep gecontroleerd, opnieuw gesloten

- Autoradio volledig losgekoppeld

- Zekeringen zijkant dashboard bestuurders en passagierskant gecheckt.

- Alle binnenlampen in de auto gecheckt

 

En ik heb in de motorruimte de zekeringkast opengetrokken en ook daar stuk voor stuk eruit getrokken en gekeken.

Opvallend:

Bij groep 4 en groep 15 zie ik dat hij terugzakt van 0,8a tot soms wel 0,31a

Volgens internet is groep 4 van de central control unit for convenionse system

Groep 15 zou zijn van ' data bus diagnostics interface' 

Ik heb een tijdje zitten vogelen en puzzelen welke van de twee ik moet hebben maar ik kan geen vinger op de zere plek leggen.

De ene keer haal ik alleen 15 eruit en blijft hij hangen op 0,6. De andere keer zakt hij terug tot in de 0,3.

Zelfde met groep 4.

 

Zover ik weet, zit er afgezien van de autoradio niets anders op of aan wat niet origineel is.

 

En nu weet ik even niet wat ik moet doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je een trekhaak, zo ja controleer je stekkerpolen er achter eens

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen haak, ook geen cruise control trouwens :wink:

 

ik ben wezen zoeken naar zekeringen onder het dashboard nabij de canbus aansluiting. Daar vond ik nog wat units die ik er stuk voor stuk ook uit heb getrokken. maakte geen verschil.

Lampje dashboardkast eruit gehaald. geen verschil.

En nog wezen zoeken naar zekeringen in de koffer-ruimte maar die kon ik niet vinden.

 

Hier een filmpje van het typisch beeld met gewoon alles aangesloten:

 

https://www.youtube.com/watch?v=_0bFfiFaKy0

 

Via google vond ik ook nog ergens dat ik de rode pen eigenlijk op rechts van de multimeter moet aansluiten? Als ik dat doe meet ik 0 of oneindig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen alarm, wel 2 normale originele afstandbedieningen.

Ook in de portieren geen leds.

Dus dat zou het niet kunnen zijn denk ik.

 

Welke dingen lopen nog buiten de zekeringkasten om?

Waar vind ik de zekeringen voor de kofferklep en 12v aansluiting achterin?

 

Ik heb nog niet gehad dat ik 1 zekering eruit trok en dacht 'Ja dat is hem'.

Is mijn meetmethode juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou.... ik had voor zaterdag geen problemen.

Of ik wist dat niet

Ik gebruik de auto vaak, maar heb hem 2 weken geleden een volle week niet gebruikt.

 

Dus het probleem is kortgeleden ontstaan.

 

Wat ik wel weet is dat mijn stuurkolomvergrendeling soms in storing gaat. Ongeveer 1 keer per 2 maanden.

Vervangen daarvan is er nog niet van gekomen.

Is deze unit ook afgezekerd? waar vind ik die zekering zodat ik kan kijken of die unit nu definitief overleden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik merkte vandaag, dat sommige relais onder het stuur warm/heet worden. Alleen als de auto aan staat.

Ik heb de relais die heet werden eruit gehaald en meet nog steeds de lekstroom.

 

Het gaat om de onderste rij, de linker, 1na linker en de rechter.

http://oi68.tinypic.com/2vtth1g.jpg

 

Volgens de garage zijn er verder geen zekeringen in deze auto.

Welke dingen kunnen lekstroom veroorzaken en zijn niet afgezekerd?

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Martijn,

 

Jij bedoeld nummer 2 op de foto denk ik?

Nummer 1 loopt rechtstreeks naar de accu.

Bij loskoppelen van nummer 1 meet ik niets meer. gewoon 0

Bij loskoppelen van 2 blijft alles hetzelfde. Dus gewoon 0,8a

 

Ben bij de dealer geweest, die gaf eerlijk advies om zelf te gaan zoeken. Het zou volgens hun te duur worden om te zoeken en zij geven ook geen garanties.

 

3505ndk.jpg

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ben er nog niet verder mee gekomen.

Zolang ik de auto dagelijks gebruik is het prima. Vanaf een dag of 3 is de accu plat.

 

Wat wel vreemd is, Sinds de tijd dat dit probleem zich voordoet lijkt de wagen soms wat moeilijker te starten.

Niet qua electra. Alles draait goed en vlot rond, maar hij slaat niet aan.

Normaal gesproken ging de auto aan na nog geen halve seconde.

Nu heb ik 4 keer gehad dat het 3 seconden duurt voordat hij aan gaat.

 

Brandstofpomp misschien? of een sensor op het blok?

Tsja begin maar met zoeken.

 

Of uitlezen, maar ik vermoed dat ik er toch geen foutcodes uit ga krijgen. Alleen die stuurkolomvergrendeling.

Overgens geeft de stuurcolomvergrendeling ook een fout als de accuspanning laag is. Dus die hoeft niet perse kapot te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een keer een dynamo gehad met lekstroom, even de B+ aansluiting van de dynamo loskoppelen en meten of je lekstroom afneemt.

Er was toen tijdens een reparatie aardig wat koelvloeistof in gelopen, na een paar dagen wilde hij niet meer starten. schoon blazen van de dynamo had toen geen invloed.

Dit zou je nog even kunnen checken.

 

Groeten, Robert

 

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon is beginnen met uitlezen en niet bij voorbaat al roepen dat er toch geen foutcodes in zitten

 

Ja klopt, als het goed is komende week.

 

 

Ik heb een keer een dynamo gehad met lekstroom, even de B+ aansluiting van de dynamo loskoppelen en meten of je lekstroom afneemt.

Er was toen tijdens een reparatie aardig wat koelvloeistof in gelopen, na een paar dagen wilde hij niet meer starten. schoon blazen van de dynamo had toen geen invloed.

Dit zou je nog even kunnen checken.

 

Groeten, Robert

 

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 

Ik begreep dat, op de vorige pagina onderste foto nummer 2 naar de dynamo gaat.

Nummer 1 gaat rechtstreeks naar de accu.

 

Klopt dat dan niet? gaat nummer 2 mogelijk naar de startmotor?

Dan is dat idd het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf geen idee waar draad nr 2 heen loopt, kabel 1 lijkt mij de kabel die spanning op de rail zet, omdat die ongezekerd is. Dan is het logisch dat als je kabel 1 loskoppeld de lekstroom weg is, er staat dan geen spanning meer op de rail.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben vandaag bezig geweest met de passat van Sander, maar het euvel is nog niet gevonden.

 

Gemeten met de zekeringen erin gehouden, alle deuren dicht en de motorkap even gefacked alsof deze dicht was anders kun je er niet bij.

 

Meetmethode 1: Volgens het technisch bulletin van VW.

Op de zekeringen meten met een multimeter op de mv schaal.

Hier zijn de volgende zekeringen waar een stroom doorheen loopt:

Zekering F15, gemeten 0,8 mVolt, zekering 10 A, diagnose interface databus

Zekering F11, gemeten 0,6 mVolt, zekering 5 A, J285 regelaar instrumenten paneel

Zekering F9, gemeten 0,9 mVolt, zekering 5 A, J527 stuurkolom

Zekering F4, gemeten 0,4 mVolt, zekering 20 A, J393 regelapparaat comfort

 

Deze moet je dan omrekenen en dan kom je samen op 328 mA lekstroom.

 

Verder de kabels die aan de zijkant van de fuse box zitten ook bekeken.
Als volgt: De ampere meter in serie aan de accu gedaan, lekstroom 0,65 Ampere, alles weer zo goed mogelijk in rust.

 

De kabels van de linker zekeringenkast SA5 geeft bij het losnemen een daling van 0,05 Ampere en de kabel van de rechter zekeringenkast SA6 geeft bij het losnemen een daling van 0,2 Ampere.

 

Als ik het dus vertaal is er 0,33+0,05+0,2=0,58 ampere of 580 mA. De ruststroom mag van VW slechts 40 mA zijn.

 

Waar nu verder te zoeken? Het meten op de zekeringenkast links en rechts geeft niets aan, maar je kan alleen de standaard zekeringen meten, de mini's hebben geen gaatje zitten.

 

Verder heb ik de dynamo en de startmotor kunnen uitsluiten want hier geen daling bij het losnemen van de kabels.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn, hartelijk dank voor je moeite.

Nog niet gevonden, maar dat licht zeker niet aan jou inspaningen :-)

 

Het lijkt wel of een en ander niet in 'slaap' gaat.

Het euvel is pas sinds kort bezig en omdat het verspreid is over deze groepen denk ik met mijn boeren brein dat het mogelijk iets te maken zou hebben met de unit die de groepen aanstuurt, de can bus gateway.

Ik ga naar zo'n module zoeken, vanaf type E om hem om te wisselen.

 

Hopen dat dat de oplossing is.

Of anders de comfort (toch?) module.

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden