Ga naar inhoud
  • 0

235/45/18 banden?


bjeli

Vraag

Hallo allemaal,

 

Gisteren een set 18 inch gekocht. Er zaten nieuwe Hankook onder. Maar 235/45/18. Ik ken de /45/ alleen van 17 inch. Dus bij 18 zou dat lager moeten. Dunkt mij.

 

Iemand ervaringen hiermee?

Waarom wel / niet?

 

Heb me laten vertellen dat de dealer ze ook met deze maat affabriek levert.

 

Uiteraard wat ik wist, dat ook gecheckt, ivm hogere snelheid matcht het nu volledig met de navi. Dus 120 cruis is 120 op navi. Op zich is dat wel handig.

 

En ook uiteraard een plaatje bij.

post-20997-0-00424400-1474837385_thumb.jpg

post-20997-0-86337200-1474837397_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De Passat B8 GTE word idd met deze maat geleverd. De aandrijflijn zal hiervoor wel geschikt zijn. Bij je eigen auto zul je minder km op een tank maken en zal de auto waarschijnlijk minder snel accelereren.

 

http://www.1010tires.com/Tools/Tire-Size-Calculator/235-45R17/235-40R18/235-45R18/245-40R18/255-35R18

 

Verzonden met iPhone 6s+ met Tapatalk

aangepast door EdB6CC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@EdB6CC vreemd, ik ben nog niet achter de logica gekomen waarom die minder snel zou acceleren en minder km bij een ongewijzigde rijgedrag. Banden zijn niet breder.

 

Handig om te vermelden natuurlijk. Ik kom van 235/45/17.

Daar was m'n laatste tank verbruik van 5,6 ltr / 100 km

 

@@Micky idd die maat dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ohja, die link was er net nog niet ????

 

Maar staat minder omwentelingen niet groter voor een lager vebruik en snellere acceleratie?

Niet dat ik dit wil. Die banden zitten er nou eenmaal op...

 

Zie plaatje. Met dezelfde "toeren" ga ik nu harder. Als ik feitelijk dezelfde snelheid hanteer, zou ik minder toeren maken en minder verbruiken?

 

Acceleratie idem lijkt me.

 

Tenzij het voor vebruik averechts werkt. Omdat het meer "kracht" kost om grotere diameter in beweging te brengen.......

 

Het duizelt me een beetje van alle nummers

post-20997-0-36732400-1474839633_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een B6 & B7 hoort er 235/40R18 onder te zitten. 235/45R18 is de maat van een B8.

 

Hij accelereert langzamer omdat de omtrek van de band groter is geworden, je hebt een afwijking van 4% t.o.v je oude band.

 

Omtrek van je 17 inch wielen was 202cm, nu is dat 210cm. Hierdoor heb je ook je tellerafwijking weg gewerkt.

Een groter wiel in beweging brengen kost in theorie meer energie.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus bij een hoogte van 35 ga je in theorie nog sneller optrekken en minder vebruiken?

En ja dit bedoel ik ook echt in theorie... hahah

 

En het beste is om zelfde omtrek te houden als affabriek?

Heeft het nog andere effect op de auto behalve acceleratie en vebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Passat is ook met 215/55R16 geleverd. Dan is de afwijking nagenoeg 0. Je hebt altijd wat afwijking tussen maten, meestal max 2%. Met de afwijking die jij hebt zal je weinig merken. Je hebt iets meer comfort zelfs ;)

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

aangepast door ThomasTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat er niet echt voordelen als nadelen zijn, het klopt gewoon niet..

De breedte van de banden blijft gelijk dus brandstofverbruik zal niet echt stijgen - onrechtstreeks misschien wel omdat de het wiel minder toeren moet maken om dezelfde afstand te overbruggen.
 maar dat zal dan weggewerkt worden omdat het wiel meer gaat wegen omdat de velg groter is..

Maar misschien wel een nadeel is dat je volgens je berekening effectief de snelheid rijdt die overeenkomt met de GPS en je dus geen marge meer hebt, als je dan toch steeds op het randje rijd misschien meer kans op een bekeuring omdat je sneller over de toegelaten snelheid zit..

misschien een klein optisch voordeel is dat de wielkasten iets voller gaan lijken omdat de band hoogte onveranderd is en het wiel in totaal groter is geworden.

tot zover de theorie..

 

Maar als er 235/45 R17 af komt zal het uiteraard niet normaal zijn dat de band hoogte/breedte verhouding van 45 behouden blijft terwijl de band 1 inch maat groter is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat er niet echt voordelen als nadelen zijn, het klopt gewoon niet..

De breedte van de banden blijft gelijk dus brandstofverbruik zal niet echt stijgen - onrechtstreeks misschien wel omdat de het wiel minder toeren moet maken om dezelfde afstand te overbruggen.

 maar dat zal dan weggewerkt worden omdat het wiel meer gaat wegen omdat de velg groter is..

Maar misschien wel een nadeel is dat je volgens je berekening effectief de snelheid rijdt die overeenkomt met de GPS en je dus geen marge meer hebt, als je dan toch steeds op het randje rijd misschien meer kans op een bekeuring omdat je sneller over de toegelaten snelheid zit..

misschien een klein optisch voordeel is dat de wielkasten iets voller gaan lijken omdat de band hoogte onveranderd is en het wiel in totaal groter is geworden.

tot zover de theorie..

 

Maar als er 235/45 R17 af komt zal het uiteraard niet normaal zijn dat de band hoogte/breedte verhouding van 45 behouden blijft terwijl de band 1 inch maat groter is geworden.

 

Precies als het verbruik tegen elkaar wegstreept en "min of meer" gelijk blijft, vind ik het prima!

 

GPS - snelheid - bekeuring: vind ik geen probleem, juist fijn. Vroeger zette ik op cruise 107 waar 100 is (met traject controle). Zodat ik na de correctie van de teller nog steeds op 102 á 2013 zit en dus geen bekeuring krijg.

Nu heb ik voor het gemak gewoon op 100 gezet of 102. Dan weet ik dat het klopt.

Dus normaal rij ik gewoon op de goede snelheid en bou wel/geen bewust eigen marge in.

En als ik te hard rij met kans op bekeuring, dan doe ik dat bewust. Marge of geen marge.

Maar wel uiteraard om over na te denken!

 

Optisch is het zeker mooier! Want de wielkasten zijn voller en het ziet er veel beter uit. In mijn ogen.

Bij mijn 3C/B6 heb ik ze rondom verlaagd om ook optisch mooiere, vollere wielkasten te krijgen haha.

Ieder geval geen gapend gat tussen bovendeel wiel en chassis/spatborden (zo heten die krengen toch?)

 

Nee precies, niet normaal. Dat heb ik ook. Maar ik ga ook niet naar 235/40/18 omdat het alleen niet "gebruikelijk" is. Alleen als er wezelijke nadelen zijn. Want ik ga geen problemen opzoeken... Dan laat ik ze omleggen naar 235/40/18.

 

 

 

Ik heb 235/40/18 van Greensport Milestone (zelfde profiel als (Michelin pilot sport) en dat rijd fijn.

 

Wat een rare maat voor een band 235/45/18

 

Al sla je me dood. Hoorde ook voor het eerst maar aldus velgen/banden boer-verkoper zei dat ze tegenwoordig affabriek worden geleverd. Blijkbaar ook gewoon correct, maar voor de B8 (al dan niet alleen voor de GTE).

 

Maar 235/45/18 is de "goede" maat voor 18?

 

Of heb ik nog meer smaken die ik eronder kan zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Haha, keuring, APK, een pot nat  :mrgreen:  :angel:

 

Maar ik ben er nog niet van overtuigd hoor. Los ervan of het ook mag haha.

 

Het zijn ook andere merk banden en had voorheen winterbanden en nu zomerbanden eronder waardoor ik deels kan vergelijken maar ook grotendeels niet.

Voor mijn gevoel "stuitert" hij wat meer op drempels. Niet eens dat hij te hard is (wat je bij verlagingen hebt) maar dat hij meer opkomt, hoger uitkomt.

Voor mijn gevoel komt dit door de grotere omtrek en ik vind het minder lekker rijden. Omdat hij meer op en neer gaat. 

Ja, moeilijk te omschrijven........

 

Alsof je een wip hebt en nu hoger gaat ene kant, en ook weer de andere kant.

 

Maar ik ben meer benieuwd naar langere termijn voor de aandrijflijn, motor, riemen, etc.

ik wil voorkomen dat alle onderdelen sneller slijten door een andere of reden en eerder op zijn en aan vervanging.... Daar zit ik niet op te wachten.

 

@@Passat Rdi rij je het met een B7? En hoelang rij je al met zo een maat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee ik rij een b6 met originele 18inch omanty rij nu met deze zomerbanden een maand of drie daar voor een maand of vijf op 245 40 r18 Michelin Alpin pilotsport beviel me zo goed dat ik daarom ook de zomer banden in die maat genomen hebt. Daarvoor reed ik ook op greensport maar in de maat 225 40 r18 ik merk gewoon dat ik met 245 lekkerder op de weg en in de bochten ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee ik rij een b6 met originele 18inch omanty rij nu met deze zomerbanden een maand of drie daar voor een maand of vijf op 245 40 r18 Michelin Alpin pilotsport beviel me zo goed dat ik daarom ook de zomer banden in die maat genomen hebt. Daarvoor reed ik ook op greensport maar in de maat 225 40 r18 ik merk gewoon dat ik met 245 lekkerder op de weg en in de bochten ligt.

 

Heeft dat niet te maken met het verschil tussen Milestone Greensport en Michelin?..

Toen ik van 225/40R18 Goodyear Efficientgrip overstapte naar 235/40R18 Dunlop Sportmaxx RT was het een wereld van verschil. Dat kwam niet door die 1cm bredere band, gewoon het verschil ik merk en type band.

Die Dunlops waren echte plakkers, de Goodyears konden slecht het vermogen op het wegdek zetten en hadden beduidend minder grip in de bochten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Maar 235/45/18 is de "goede" maat voor 18?

 

Of heb ik nog meer smaken die ik eronder kan zetten?

 

Voor een Passat B6/B7 hoort er 235/40R18 onder.

 

Elk merk of type heeft zijn eigen banden combinatie.

 

Met de hogere wang kan de band iets meer werken en dus iets minder strak in de bochten liggen dan een 235/40 band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het profiel tussen Michelin en greensport Is na genoeg identiek misschien dat de samen stelling van het rubber iets anders Is en daarom voor mijn rijstijl heerlijk Is. Heb ook een tijdje pirreli P zero er onder gehad maar met nat of vochtig weer vond ik het maar niks grip van een natte krant zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden