Ga naar inhoud

Advies aanschaf Passat


lonnebol

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Dikke maand geleden definitief afscheid moeten nemen van mijn Passi (3B V5). De distributieketting was versprongen en heeft daarbij een aantal kleppen een stevige opdonder gegeven waardoor zeker twee cilinders geen enkele compressie meer vertoonden. Dat was over en uit.

 

De auto stond al langer stil, ik rijd nu al drie maanden in de Polo van mijn ouders. Ik ben nu toch aan het kijken voor weer een eigen auto. De Polo is fijn, maar zijn leeftijd begint toch parten te spelen.

 

Heb al van alles zitten bekijken, maar rara, ik kom toch steeds bij een Passat uit. Mooie luxe en goede auto's en daarnaast voor mijn huidige budget goed betaalbaar. Dat budget maakt helaas dat ik tot een 3BG kan gaan. 3C zit er niet in voorlopig.

 

Nu ben ik aan het rondkijken en kom een aantal motoren tegen: 1.6, 1.8 tubo, 2.0 en V5 voornamelijk. V5 sowieso niet. Is een heerlijke motor, maar het verbruik en daarnaast het lastig en daarmee duur vervangen van de distributieketting is voor mij na bovengenoemde ervaring een no-go.

 

Wat raden jullie aan op basis van ervaring, voor- en nadelen? 1.8 Turbo heb ik wel eens gereden, reed prettig wat ik mij kan herinneren maar had ook een relatief hoog verbruik (meen ik) en daarnaast heb ik mijn twijfels over de turbo. Mijn vader heeft een TDI (3B) gehad en drie keer problemen met de turbo gehad (lees: defect of viel uit).

 

En mocht er iemand zijn die een mooie en goed onderhouden Passat te koop heeft, stuur me een PB.

 

Bedankt.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 1.8T rijdt idd lekker, hij is iig zuiniger als een V5.

Bij de 1.8T moet je dus opletten voor sludge en staat van onderhoud. (Geen longlife interval aangehouden?)

Verder de gebruikelijke kwaaltjes van de 3B/3BG zoals roest onder de dakrails en bij de nieuwere 3BG's roest op de zijschermen.

De 2.0 lust wel een slokkie olie heb ik begrepen, verder weet ik daar niet veel vanaf.

En de 1.6 weet ik ook niet veel vanaf, maar als het dezelfde blok is als die wat in de Audi A4 zit, dan vind ik dat ie net te weinig power heeft voor zo'n grote auto.

Misschien een 2.8 V6 of 2.5 TDI V6 iets?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

aangepast door RohanV6
Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat de 1.8T het beste van alles is mits goed onderhouden, dus zonder sludge probleem.

V6 heeft vrijwel hetzelfde verbruik als de V5 die je had dus valt af.

en anders als je meer dan 12.000 km per jaar rijd is het evt slim om een 1.9 TDI te kiezen. Sterke blokken zowel 100 pk als de 130 pk goed te tunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kapotte turbo kan natuurlijk van alles zijn. Bij mij wel deze zomer de N75 sensor kapot... Ik dacht het ergste, maar het viel dus allemaal mee :)

 

Bij een diesel moet je overigens wel rekening houden met een flink gepeperde wegenbelasting a €1500,- per jaar. Achteraf zou ik niet meer zo'n zware diesel kopen. Dan liever een nieuwere auto van bijvoorbeeld skoda. 

aangepast door redmiller
Link naar reactie
Delen op andere sites

Serieus? Dat vind ik wel behoorlijk zeg. Ik dacht dat die motor 8 liter op de 100 km deed.

Rijd je veel snelweg?

Dit is gemiddeld.

Rij ongeveer 50% snelwegen en 50% overige wegen/stad/dorp.

Als ik het rustig aan doe, je aan de snelheid houden en niet veel toeren maken, kan ik bijna 1 op 12 halen.

Maar moet er wel bij zeggen dat die van mij niet "blij" is met lage toeren, word hij sloom van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Voorkeur gaat nu uit naar de 2.0 20V, maar gezien het aantal kilometers dat ik rij begin ik toch te twijfelen of ik niet beter een TDI kan nemen. Ik zie een aantal keren het woord "sludge" voorbijkomen. Wat is hier aan te doen? Kan ik zo iets controleren bij een proefrit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je voor een 3c gaat neem dan eentje na 2006 , volgens mij hadden de 2.0 liters in het begin vanaf 2005 problemen .

Rij zelf al jaren Tdi en heb met de 1.9 nooit problemen gehad motorisch.

Als je toch voor 3bg gaat neem dan de 131 pk versie deze zijn beresterk en geven nagenoeg geen problemen, ook zijn deze goed te chippen. Ook zijn ze erg zuinig in gebruik, met een normale rijstijl is 1 op 17/18 haalbaar , op lange stukken zelfs nog zuiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.9TDI was een door ontwikkelde motor, de 2.0TDI was toen nieuw en zat vol met kinderziektes, daar zijn heel veel modificatie voor gekomen en als deze uitgevoerd zijn is het een betrouwbare motor. Brandstofpompen gaan weleens stuk, en ook de tandempomp gaat weleens stuk en soms beide door samenloop van omstandigheden. Maar staar je niet blind op wat er allemaal stuk kan gaan. Er blijven er genoeg heel en rijden probleemloos of met wat kleine dingen. Rustig gaan kijken en rijden met auto's totdat je er een goed gevoel bij hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kom een 3C tegen, 2.0 TDI Highline. Ziet er netjes uit. Hierbij is de motor bij 230.000 km vervangen, evenals koppeling, vliegwiel en distributieriem. Heeft nu 285.000 km gelopen. Wat is jullie mening hierover? Zitten hier nog haken en/ of ogen aan, een auto met compleet nieuwe motor?

 

Ik kijk nu toch naar de 2.0 motoren. Als ik dan zou gaan kijken, loop ik het onderhoudsboekje na om te kijken wat er aan de motor gedaan is en of het een problematische motor was/ is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe motor of een gebruikte? Er kan altijd wat stuk gaan natuurlijk? Maar als de prijs goed is en het voelt goed. Misschien kan je iemand meenemen om samen te kijken.

 

Dat staat er niet bij, maar zal ik zeker navragen, mits hij nog te koop is. Staat al een tijdje online namelijk.

 

Had al een paar keer op auto's gereageerd, maar steeds (net) verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden