Ga naar inhoud
  • 0

Vraag over werking de actuator van de turbo


MiC2005

Vraag

Op de turbo van mijn 1.6 tdi bluemotion zit een soort potje (769566-0005) met een stang. Op die pot zit een sensor (G500?) met 3 draden. Aan die pot zit ook een dunne slang. Begrijp ik het goed dat door lucht (overdruk) op het slangetje het stangetje wordt weggedrukt uit het potje en meet de sensor bovenop de stand van dit stangetje? Wie doet wat. Wat meet de sensor en wat stuurt hij aan.

Of is de werking helemaal anders? Volgens mij zorgt dit stangetje uiteindelijk voor het afvoeren van een te hoge druk bij hoge toeren.

 

Ik probeer een beetje de werking van mijn turbo te begrijpen omdat ik af en toe een P2563 Onaannemelijk signaal melding krijg. Gloeispiraal gaat dan knipperen gedurende de rit en ik heb geen turbodruk meer. Motor tijdens het rijden even uit- en aanzetten is al voeldoende om de storing op te heffen. Heb dan ook direct weer power.

 

Deze fout komt alleen als ik langzaam rij met de auto. Aan het inparkeren ben of net bij een stoplicht aan kom rijden. Het lijkt me dan ook niet echt met de turbodruk te maken te hebben. Als ik de werking van de turbo weet kan ik het misschien beter begrijpen. Morgen komt mijn BT OBD2 converter binnen en misschien kan ik dan wat metingen verrichten.

 

De dealer zegt dat de complete turbo vervangen moet worden (sensor alleen is niet los te vervangen) maar ik geloof helemaal niet dat het de turbo zelf is. Dat ding is zowat puur mechanisch en als ik de motor uit en aan zet werkt ie weer perfect. Ik kan er 500 km probleemloos mee rijden dus ik geloof de dealer niet. Misschien iemand die mij op weg kan helpen?

 

MiC 

 

post-23739-0-28967900-1459370790_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wanneer de potmeter in het vacuumpotje stuk is moet deze vervangen worden aangezien de computer anders denkt dat deze actuator op een verkeerde plek staat. Of deze pot los te koop is voor de 1.6tdi moet ik nakijken.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had / heb vergelijkbare klachten met m'n 2.0 TDI CR (km stand 240.000). Via de foutmelding kom ik ook uit bij het vacuumpotje. Volgens m'n buurtgarage werkt het potje zelf goed en is de oorzaak vervuiling / aanslag op het stangetje wat de hevel bedient. De vervuiling wordt (mede) veroorzaakt door te rustig rijden (daardoor vervuilt ook de EGR sneller). Een jaar geleden zijn stangetje / hevel schoongemaakt en was de storing weg. Nu is ie er soms weer, dus volgt binnenkort dezelfde remedie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ligt niet aan de bediening maar aan de potmeter op het vacuüm gedeelte. Die meet een niet samenhangend signaal. Enige wat helpt is het vervangen van een transporter kan je ze dacht ik wel los vervangen of van een skoda octavia. Etka werkt daar per merk verschillend in. Zo kan je bij Seat nog losse sloten onderdele bestellen en bij vw niet van bijvoorbeeld een golf 3 of polo. Scheelt al ruim 180 euro per slot.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden